14 kwi 2015

Las dba o nas - dbajmy o las

Las dba o nas - dbajmy o las


W czasie spaceru po lesie dotarłam do mojego ulubionego zakątka - fragmentu lasu bukowego.Niestety obok niego rozpoczęto prace związane z powstającą obwodnicą.
Na skraju wytyczonej drogi leżało brutalnie wykopane, z nagimi korzeniami na wierzchu małe drzewko bukowe. Pomyślałam sobie, że wezmę i wsadzę je gdzie indziej. Nie miałam na razie pomysłu gdzie i wylądowało póki co w doniczce. Czekałam aż pączki się zazielenią, ale ciągle były brązowe....zwątpiłam, że być może za długo czekało na ratunek i nie doczekawszy się go we właściwym czasie, zamarło.
Nagle wczoraj zauważyłam jakieś nieśmiałe oznaki życia  :)
Posadziłam drzewo, czy teraz powinnam zbudować dom i spłodzić syna? :D 



Las chroni nas 


Drzewa bukowe wytwarzają bardzo dużo tlenu i to autentycznie czuć jak się wejdzie w środek tego fragmentu lasu gdzie rosną same buki.
Podmiejski las pełni rolę " ochrony przed imisją" pyłów przemysłowych ( tzw. pyły zawieszone ), szkodliwych dla zdrowia. Drzewa są skutecznymi filtrami tych zanieczyszczeń. W gęstych koronach liści szybkość wiatru spada więcej niż o połowę, wskutek tego cząsteczki pyłu łatwo się na nich osadzają. Jeden metr sześcienny powietrza nad rejonami przemysłowymi lub wielkimi miastami zawiera do pół miliona cząsteczek pyłu ( nie wiem jaka jest norma) . W leśnym powietrzu jest ich mniej niż 500 !
Jeden hektar lasu bukowego może związać ponad 50 ton pyłu.

Jeden wyrośnięty buk o wysokości ok 25m i całkowitej powierzchni liści 1600 metrów kwadratowych uwalnia w ciągu jednego dnia mniej więcej 7000 litrów tlenu. Daje to prawie 35 metrów kwadratowych  bogatego w tlen powietrza do oddychania, wystarczająco by zaspokoić dzienne zapotrzebowanie aż 50 osób !
Jeśli uświadomimy sobie że drzewo w procesie fotosyntezy produkuje tyle samo tlenu ile pobiera dwutlenku węgla i wyobrazimy sobie jaką ilość szkodliwych dla zdrowia pyłów przemysłowych może "wyłapać", to widzimy jak ważne są podmiejskie lasy i jakie ważne zadanie dla jakości życia miast spełniają.
Warto o tym pamiętać i czuwać nad przetrwaniem lasów w pobliżu miast czy wręcz w ich obrębie a drzewa takie jak buk, topole białą ( też zatrzymuje dużą ilość pyłów ) warto sadzić w parkach i na osiedlach mieszkaniowych.



0 komentarze :

Prześlij komentarz